Când mă prezint la traininguri sau la diverse evenimente, mă declar antreprenor. Adesea fac următoarea glumă (sau, poate, nu e glumă...): se spune că devii antreprenor de succes abia după ce falimentezi cel puțin o afacere; condiția principală este ca afacerea să fie a ta.

În căutările mele, am găsit mai multe chei care deschid ușa spre succes a antreprenorilor. Îți prezint o selecție cu cele mai întâlnite recomandări, fără a avea pretenția că lista este completă. Iată-le:

1. Identificarea unei viziuni

Cum va arăta afacerea ta în viitor? Fii cât se poate de specific, te va ajuta să îți definești strategia. Pune-o pe hârtie, în cuvinte și imagini. Dacă nu poți să explici viziunea ta, nu vei reuși să ajungi acolo.  

2.  Documentează procesele de business

Cum se fac lucrurile în organizația ta? Identifică foarte exact procesele care funcționează în compane și care fac ca afacerea să funcționeze. Identifică toate procesele și cum se combină ele pentru a forma sistemele de lucru. Creează un sistem de evaluare a rezultatelor și de dezvoltare a competențelor angajaților. Nu poți conduce o afacere care este numai în capul tău, asociații și angajații trebuie să știe cum funcționeză. Fă lucrurile pas cu pas, într-un ciclu fiscal vei reuși să pui totul la punct, apoi vor urma numai ajustările.

3. Fă afacerea dependentă de procese, nu de oameni

Oamenii vin și pleacă. Este de preferat să rămână și să performeze, însă nu ai o garanție în acest sens. Procesele, în schimb, rămân și cât timp documentezi eficace și eficient, afacerea va funcționa corespunzător. Acest lucru face și viața angajaților mai ușoară după ce învață cum funcționează procesele și sistemele. Fă procesele cât mai simple și mai eficiente pentru a fi ușor de înțeles și de transmis noilor angajați.

4. Definește roluri și proceduri

Cine va face, ce? Când? Cum? Lipsa clarității asupra rolului și a procedurilor este principalul motiv pentru care angajații părăsesc o companie. Fișele de post sunt utile, dar nu acoperă toate cerințele funcției. Identifică exact atribuțiile fiecărui rol din afacere și dezvoltă proceduri de lucru pentru fiecare rol. Atenție, există riscul excesului și al transformării afacerii într-o birocrație! 

5. Măsoară succesul

Identifică indicatorii de performanță, KPI (key performance indicators), pentru compania ta. Nu rămâne dependent de contabilitate, aceasta îți arată cum a fost starea sănătății afacerii în trecut, nu arată prezentul și tendințele. 3 - 5 indicatori sunt recomandați, nu mai mulți, nu mai puțini. Fiecare departament și rol din companie să aibă propriii KPI aliniați la ce ai companiei.

6. Practică Managementul deschis și cooperant

Informează angajații despre viziunea, misiunea, obiectivele, principiile companiei. Implică-i aciv și creativ în succesul companiei. Informează-i asupra progresului. Cere-le și ascultă-le feedback-ul.

7.  Îmbunătățire continuă

Cele mai bune companii își îmbunătățesc continuu modul în care fac lucrurile. Doar pentru că ați făcut lucrurile într-un anume fel, nu înseamnă că ACUM este cea mai bună modalitate. Neadaptarea la cerințele actuale te poate costa bani și oameni. Identifică ariile de îmbunătățire a sistemelor, proceselor și procedurilor; creează planuri de îmbunătățire și aplică-le. 

Aici vin cu o completare personală. Același lucru se aplică și în cazul oamenilor din compania ta. În primul rând se aplică lor! Oricât de buni sunt, întotdeauna este loc de îmbunătățire. Este obligatoriu să aveți, pe lângă obiectivele de business, și obiective de dezvoltare a competențelor. Discută cu ei și decideți împreună care competențe necesită a fi dezvoltate la nivelul următor. Faceți un plan de acțiune și implementați-l. Evaluează continuu progresul. Oamenii tăi îți vor fi recunoscători și loiali pentru că te preocupă bunastarea lor. Vor performa mult mai bine.

8. Practică comunicarea deschisă

Comunică, comunică, comunică! Când crezi că ai comunicat destul, mai comunică o dată. Folosește diferite canale pentru a-ți informa oamenii în tot ceea ce privește compania. Și mai ales, ascultă-ți oamenii! Ei sunt în tranșee, ei țin degetul pe pulsul activității din companiei, ei știu mai bine decât tine cum funcționează lucrurile. Ajută-i ca să te ajute. Ascultă-i ca să te asculte. Vorbește-le ca să îți vorbească. 

9. Stabilește și urmărește obiectivele

Obiectivele sunt bornele pe harta ta spre succes. Implică-i pe toți angajații și colaboratorii tăi, împuternicește-i să le realizeze. Folosește metoda SMART.  Faceți planuri clare cu pași bine definiți. Evaluează periodic și ajustează activitățile pentru a vă asigura că vă îndepliniți obiectivele. Sărbătoriți reușitele parțiale și pe cele finale.

10. Iubește-ți clienții (și potențialii clienți)

Amintește-ți continuu că sângele companiei îl reprezintă clienții. Fără clienți, nu ai o afacere. Educă-ți oamenii despre valoarea inestimabilă a clienților. Creează procese pentru administrarea relațiilor cu clienții. Cere clienților să vă evalueze. Ascultă ce au clienții tăi de spus. 

Am o completare de la Richard Branson:

"Clienții nu vin pe primul loc în compania ta. Angajații sunt pe primul loc. Dacă ai grija de angajați, ei vor avea grijă de clienți." 

11. Du o luptă infinită

Acesta este o cheie bonus. Cele mai multe companii duc o luptă finită cu concurența, cu piața, cu instituțiile de reglementare, cu cele financiare etc. Uneori chiar cu propriii clienți și angajați. Vor să fie învingătoare în această luptă, să îi înfrângă pe ceilalți, cu orice preț. În oricare dintre aceste lupte exact aceste companii sunt înfrânte în final. 

Fii atent la concuență și la celelalte entități, dar nu te lupta cu ele.

Tu du o luptă infinită! Acestă luptă se duce numai cu propria companie și are numai învingători. Pentru că scopul acestei lupte nu este să înfrăngi pe cineva, ci să devii mai bun. Cum îți poți servi mai bine angajații și clienții? Du această luptă în fiecare clipă a existenței companiei. Numai așa ai un succes garantat.

Ocupă-te zilnic de aceste strategii și aplică-le în compania ta. În curând cei avea afacerea visurilor tale.

Ce părere ai despre această listă? Ce consideri că este de adăugat?

: .

1000 Caractere ramase


­